Nykommer: Niphat Wibulphan

Det vrimler av kjente merkevarer rundt oss, og for folk flest skal det i dag godt gjøres å opptre kritisk i møte med de kommersielle kreftene. Med appen «Brand Jammer» ønsker Niphat Wibulphan å gi forbrukerne makten tilbake – og slik bidra til å bryte ned den kommersielle kommunikasjonen.

Foto: Pernille Sommer

Hvor Glass Thomsen, Christian Michelsensgate 6A

Hvordan Det er ingen enkel oppgave Wibulphan har gitt seg selv. Med utgangspunkt i et ønske om å finne ut hvordan visuell kommunikasjon kan øke forbrukernes bevissthet om bruk av reklame og etablerte merkevarer, har han kombinert psykologi og Augmented Reality-teknologi (AR) med Critical Design.

Hvorfor Før han kom til Bergen, jobbet Wibulphan med merkevarebygging for et Hong Kong-basert firma med kontor i Bangkok. I tillegg har han en bachelorgrad i Communication Design fra King Mongkut´s Institute of Technology Ladkrabang i samme by. Nå ønsker han å bruke tiden fremover på å videreutvikle og lansere Brand Jammer – og gjerne bli boende i Norge. På sikt kan appen både bidra til å bygge opp og bygge ned kommersielle merkevarer, forklarer designeren.

Om utstillingen – Resultatet er Brand Jammer, en app som gir folk mulighet til å kritisere og kommentere kommersielle gjenstander, og se hvilke respons andre har lagt ut om de samme gjenstandene. Folks kommentarer blir presentert på skjermen på mobiltelefonen i form av AR-innhold når brukerne benytter app-ens skannemodus og retter kameraet mot målgjenstandene.

Brand Jammer er en app som gir folk mulighet til å kritisere og kommentere kommersielle gjenstander, og se hvilke respons andre har lagt ut om de samme gjenstandene.
 

– Niphat Wibulphan