Innovasjoner - fra idé til butikk!

Q-meieriene og Kavli v/ seniordesigner Marit Jæger Kanney og kategorisjef Randi Ystanes

Q-meieriene og Kavli ga et innblikk i hvordan man lykkes med innovasjoner - fra ide til butikk! Vi fikk vite at Q-meieriene har syv bud de følger, blant annet: Det finnes alltid bedre måter å gjøre ting på, det er forbrukerne som driver Q og Q er brutalt artig!

Investerte 40 millioner kroner i pose-yoghurt

Et av Q-meiereienes produkter var så dårlig at de ikke er sikker på om det var i butikken i 5 minutter en gang! Q-meieriene er nå ekstremt gode på brukermedvirkning - de er aktive på SoMe og har nettmøter og direkte møter med kundene for å forbedre seg.

Kunden Eirik, kom med forslaget om å lage yoghurt på pose i 2014. Etter mange digitale og fysiske dummies, investerte de 40 millioner kr. Nå har de vokst fra 11 til 17 % på markedsandel på yoghurt.

Elsker nyheter = løgn?

Folk flest sier at de elsker nyheter, men de gjør jo ikke det - de fortsetter å kjøpe de gamle, kjente produktene. Vi lærer at kunder ser mindre enn 1% av alle produkter i butikken, og bruker 80 % av tiden til å lete etter kjente varer.

I butikkene må varene helst vise prisen tydelig frem, for å skape en trygghet. Det spiller ingen rolle om prisen er lav eller høy - men prisen må stå, for 50 % av kunder kjøper ikke et produkt uten pris!

Eksisterer for å gi

Kavlifondet, eksisterer for å gi, og de gir til både nasjonale og internasjonale organisasjoner. Her i Norge støtter de sykehusklovnene, som Marit sier; “det finnes en klovn for alle”. De støtter også et prosjekt i Uganda, som hjelper unge kvinner til å bli mer selvstendige og å klare seg selv økonomisk. I fjor delte de ut hele 72, 5 millioner kr til gode formål.

Takk til A7 print AS for godt samarbeid!